Mogelijkheden pijnstilling tijdens bevalling

Bevallen doet pijn. Het verschilt per vrouw hoeveel pijn je ervaart.

De pijn die vrouwen voelen tijdens een bevalling wordt veroorzaakt doordat de baarmoedermond erg gevoelig is. Tijdens de bevalling wordt de baarmoedermond onder druk geopend en dat is voor veel vrouwen pijnlijk. Je kunt de weeën voelen in je buik, rug of benen

Wanneer je weeën goed doorzetten gaat je lichaam een eigen pijnstiller aanmaken. Dit heet endorfine. Je bent hierdoor tussen de weeën wat slaperiger en kunt weer energie op doen voor de volgende wee. Wanneer je het idee hebt dat dit onvoldoende werkt kun je ook je partner vragen om de pijn te verlichten door middel van massage. Ook het nemen van een warm bad of douche kan helpen om de weeën beter aan te kunnen.

Twee aanvullende methoden van pijnstilling thuis of poliklinisch zijn:

TENS

TENS is een apparaatje dat weeënpijn zodanig beinvloedt dan de intensiteit van de pijn minder wordt. Als je weeën hebt, stuurt je lichaam pijnsignalen naar je hersenen. Het apparaatje blokkeert deze prikkels via lichte elektrische pulsen. Bij de bevalling plak je aan weerszijden van je ruggenwervel vier elektroden waardoor het apparaatje de pijnprikkels uit het bekken en de baarmoeder opvangt.

Steriele water injecties

Steriele waterinjecties werken vaak goed bij lage rugpijn tijdens de bevalling. Op 4 punten in de onderrug wordt een injectie met steriel water geplaatst. De duur van het pijnstillende effect varieert van 15-20 minuten tot ongeveer 2 uur. Het plaatsen van steriele waterinjecties kan worden herhaald.

Wanneer je behoefte hebt aan medicamenteuze vormen van pijnstilling zijn er verschillende opties:

Remifentanil

Remifentanil is een morfineachtige pijnstiller die via een infuus wordt toegediend. Door middel van een drukknopje kun je zelf bepalen hoe vaak je de pijnstiller toegediend wilt krijgen. Er wordt voorafgaand aan het starten eerst een hartfilmpje van de baby gemaakt. Remifenanil werkt snel en is ook snel weer uit je bloed verdwenen. Remifentanil kan effect hebben op jouw ademhaling. Jij en de baby worden hierdoor in de gaten gehouden met een continu hartfilmpje, bloeddrukmeter en zuurstofmeter.

Ruggenprik

Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van verschillende pijnstillende medicijnen. De anesthesioloog brengt onder plaatselijke verdoving onder in je rug een naald aan. Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit, het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten voel je dat de pijn een stuk minder wordt. Bij deze vorm van pijnstilling zullen jij en de baby goed in de gaten moeten worden gehouden. Er wordt continu een hartfilmpje van de baby gemaakt en jij hebt een bloeddrukmeter om. Je voelt niet of je moet plassen waardoor je een katheter krijgt. Het kan zijn dat je koorts ontwikkelt tijdens de bevalling. Jullie moeten dan langer in het ziekenhuis blijven en de baby kan dan preventief antibiotica krijgen.

Pethidine

Pethidine is een morfineachtig prikje wat in je bovenbeen of bil wordt geplaatst. Dit prikje werkt ongeveer 2 tot 4 uur. Voorafgaand aan het geven van de pethineprik wordt er eerst een hartfilmpje (CTG) van de baby gemaakt om te zien of hij is een goede conditie is. Door het prikje word jij wat slaperig, maar de baby ook. Pethidine haalt niet alle pijn weg, maar juist het topje van de wee. Deze vorm wordt tegenwoordig bijna niet meer gegeven

Meer informatie over deze en andere vormen kun je lezen op: de site van de KNOV en/of op www.bevallingspijn.nl