Hielprik, gehoortest en vitamine K en D

Na de aangifte bij de burgerlijke stand geeft de ambtenaar de geboorte door aan het consultatiebureau. Tussen dag 4 en 8 zal er iemand van het consultatiebureau bij jullie thuis langskomen om de gehoortest en hielprik te doen.

Tijdens de gehoortest krijgt de baby een klein dopje in het oor. Via dit dopje wordt een zacht geluid het oor ingezonden. Een gezond oor reageert hierop door geluid te maken. Een kleine microfoon in het dopje vangt deze reactiegeluiden op. Het dopje is verbonden met een apparaat dat aan de hand van de reactiegeluiden beoordeelt of het oor goed werkt.

Met de hielprik kan een aantal zeldzame ziektes worden opgespoord. Dit wordt gedaan door middel van bloed uit de voet van de baby. Hoe eerder deze ziektes worden opgespoord, hoe beter. Een snelle opsporing van deze ziektes kan ernstige schade aan de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van je baby voorkomen of beperken. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar wel te behandelen, bijvoorbeeld met medicijnen of een dieet.

Voor meer informatie www.rivm.nl

Vitamine K en D voor de baby

Direct na de bevalling geven wij de baby vitamine K. Deze vitamine zorgt voor een betere bloedstolling. De dosering is voldoende voor de eerste week. Wanneer je borstvoeding geeft mag je na een week de baby iedere dag een aantal druppels vitamine K geven. De dosering is verschillend per fabrikant. Vitamine K geeft je totdat de baby 3 maanden oud is, de darmen zijn dan rijp genoeg om vitamine K zelf aan te maken. Wanneer je flesvoeding geeft zit dit al in de poeder en hoef je het niet zelf te geven.

Iedere baby krijgt vanaf 8 dagen na de bevalling extra Vitamine D. Deze vitamine is belangrijk voor de opname van calcium uit de voeding. Calcium is belangrijk voor de ontwikkeling van de botten en tanden van je baby. Vitamine D geef je tot 4 jaar.